MECHANICKÉ PŘEVODOVKY
Naší specializací jsou opravy a prodej DSG a manuálních převodovek pro všechna osobní, užitková a terénní vozidla.
Konstrukce převodovek
Dvouhřídelové převodovky
Používají se u osobních automobilů s motorem i hnací nápravou u jedné nápravy, tj. vše vpředu nebo vše vzadu. Vzájemně rovnoběžné hnací a hnané hřídele se nedají přímo propojit, vstup a výstup momentu je v jiné rovině. Na konci hnané hřídele bývá pastorek stálého převodu rozvodovky, která se tak nachází ve společné skříni s rozvodovkou.
Tříhřídelové převodovky
Tyto převodovky se používají u vozidel s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy, tj. u většiny užitkových automobilů. Hnací a hnaná hřídel leží v jedné ose, hnaná je přední částí uložen v ložisku hnací. Obě hřídele je možno propojit zubovou spojkou a převod je pak roven 1 a mluvíme o přímém záběru. U ostatních převodových stupňů se přenáší moment z hnací hřídele na s ní rovnoběžnou, předlohovou, pomocí stálého převodu (stálý záběr). Z předlohové hřídele se přenáší moment pro jednotlivé stupně příslušným párem kol na hnanou hřídel.
Převodovky se zasouváním kol
Tento způsob řazení se v současnosti již nepoužívá, výjimku tvoří řazení zpátečky, která se řadí za klidu. Kola musí mít přímé zuby a osazení (objímku) pro řadící vidlici. Převod je hlučnější a řazení obtížnější kvůli rozdílným obvodovým rychlostem kol. K vyrovnání rozdílu obvodových rychlostí se využívá:
- Při řazení na vyšší stupně je třeba u nákladních automobilů zpomalit předlohovou hřídel tzv. dvojitým vyšlápnutím spojky.
- Při řazení na nižší stupně je třeba předlohovou hřídel urychlit a proto se používá dvojité vyšlápnutí spojky s meziplynem.